Games

Assetto Corsa rFactor 2

Op deze pagina komen beschrijvingen van (alle) simracegames…

Assetto Corsa

Assetto Corsa (Italiaans voor race-setup) is een simrace game ontwikkeld door het Italiaanse Kunos Simulazioni voor de PC.. Het spel is gemaakt me t de nadruk op realistisch racen en met ondersteuning voor eigen veranderingen en mods. Assetto Corsa werd uitgebracht op 14 december 2014 via Steam.
Na de eerste release van het spel zijn er enkele (gratis) updates uitgebracht. Deze updates bevatte zowel verbeteringen in het spel als nieuwe auto’s en circuits.
Verder zijn er enkele betaalde toevoegingen verkrijgbaar (DLC = Downloadable Content).

In juni 2015 maakte Kunos in samenwerking met 505 Games bekend dat ze Assetto Corsa zullen uitbrengen voor de Playstation 4 en Xbox One. De verwachting is dat medio augustus (na enkele keren te zijn uitgesteld) de game wordt uitgebracht op deze consoles.

Assetto Corsa heeft enorm goede graphics en een carrier modus. Je kunt uiteraard ook online racen.

Wat er (nog) niet in Assetto Corsa zit in tegenstelling tot andere simrace games is:

  • ‘s nachts rijden
  • vershillende weersomstandigheden (regen)
  • valse start
  • racen op tijd (alleen aantal ronden mogelijk)
  • pitlimiter gebruiken
  • vooraf pitstop strategie bepalen
  • remmen overhitten
  • motorschade
  • online zelf bepalen met welke skin(=kleur en bestikkering van de auto) je rijdt

rFactor 2

Rfactor 2 is een racesimulatie game voor de PC (Windows) van de onafhankelijke Amerikaanse software ontwikkelaar Image Space Incorporated (ISI). Het is de opvolger van rFactor. De eerste versie van rFactor2 is uitgebracht begin 2013. Sindsdien is het spel continue aangepast verbeterd en zijn er circuits en auto’s (mods) toegevoegd. In de gebruikte game engine van rFactor2 is veel gebruikt gemaakt van de programmatuur vanuit rFactor Pro, dat erg veel gebruikt wordt door professionele raceteams en de meeste Formule 1 en NASCAR teams.

Net zoals rFactor is rFactor 2 volledig vrij aanpasbaar en kunnen mods , circuits etc. gemaakt en aan de game worden toegevoegd.

Historie

Na het eerste succes van de game Sports Car GT (1999) heeft ISI haar eigen ontwikkelde software engine isiMotor1 gebruikt voor enkele racegames waaronder F1 2002 en F1 Challenge ’99-’02. De isiMotor engine is vervolgens gebruikt in de games GTR en GTR2 (van SimBin).

ISI heeft na F1 Challenge besloten om een race simulatie te maken met een open architectuur met daarbij tools om circuits en mods te maken. Dit eerste spel werd rFactor (2005) dat gebruik maakt van de isiMotor2 engine.

De isiMotor2 engine is gebruikt door onder andere, Reizla Studios en 2Pez Games. Ook vormt de isiMotor2 engine de basis voor rFactor Pro; een software simulatie engine die gebruikt wordt door echte (real life) raceteams en autofabrikanten. De ervaringen van rFactor en rFactor Pro zijn gebruikt om rFactor 2 te ontwikkelen.

Specificaties:

rFactor 2 bevat, in tegenstelling tot de meeste simrace games, GEEN carrière modus. Het is een simulator om zowel offline als online te racen. Grafisch is rFactor2 minder dan de meeste racegames van deze tijd. Dit komt met name doordat rFactor 2 gebruik maakt van DX9 (ipv DX11).

Onderscheidende aspecten aan rFactor 2 ten opzichte van andere racegames op de PC zijn:

  • Real Road:  Rubber wordt dynamisch in real time op het asfalt door de spelers en de AI (door de computer gestuurde rijders). Zo wordt de grip gedurende de sessie (vrije training kwalificatie en race steeds beter.
  • Banden: rFactor 2 is uniek wat betreft gedrag van de banden en slijtage (tire model). Zo wordt een speler die de remmen blokkeert bestraft met een flat spot (een vlakke kant op de band) en hierdoor een trillend stuur zelfs op het rechte stuk.
  • AI: De AI (computergestuurde rijders) is zeer geavanceerd en t.o.v, rFactor enorm verbeterd. Je kunt de AI zelf instellen wat betreft niveau en agressie. De AI van rFactor2 ‘leert’ ook meerdere en betere lijnen te rijden gedurende de tijd. rFactor 2 is uniek als het gaat om meer dan 100 AI rijders toe te voegen en het combineren van AI met echte rijders (zowel online als offline).

Ook heeft rFactor 2 een volledige dag en nacht cyclus, en dynamisch weer ( verschillende weersomstandigheden).

Later meer…